A kisgyereknevelés és fejlesztés intézményi rendszere Írországban merőben másképp működik az itthon megszokotthoz képest. Mielőtt bármilyen érdekes módszertani vagy szokásokat bemutató tartalomba kezdenék, ezt szeretném tisztázni.
– 0-6 éves korig bezárólag beszélünk korai nevelésről és fejlesztésről, mely a neurotipikusan fejlődő gyerekek esetében az utolsó két évben, már úgynevezett pre-school, azaz iskolaelőkészítő osztályokban zajlik. Ez leginkább a nálunk megszokott nagycsoportos óvodás időszakhoz hasonlít, de mégis iskolásabb jellemzőkkel.
– Írországban az édesanyáknak mindössze 6 hónap távollétet fizet az állam, tehát az intézményi rendszer ettől a kortól nyújt ellátást, és a nevelés-fejlesztés módszertana is ettől az életkortól van kidolgozva
– eltérő fejlődésmenet esetén a támogatás megmarad és összege/típusa jelentős mértékben növekszik, így a családoknak anyagilag nem jelent komoly terhet egy fogyatékos kisgyermek nevelése és gondozása a mindennapokban.
– épp ezért, 3 éves kor előtt nem nagyon jelennek meg napi szinten az intézményi ellátásban, azonban a lakóhelyhez közeli „community center”-ben, (Közösségi tér, közösségi ház, ahol lakossági szolgáltatásokat, programokat, fórumokat tartanak) vagy gyermekkórházakban szakmai tanácsadás és kísérés keretében kapnak segítséget. Bizonyos esetekben házhoz is járnak szakemberek.
– Nagyon fontos infó, hogy Írországban a kisgyermekek ellátásáért felelős „bölcsiovik” magánkézben vannak, fizetősek, és semmilyen formában nem szegregáltak. Magyarán 6 éves korig nincs szegregáció, vagyis mégis van, de csak abban az esetben, ha az adott kisgyermek súlyosan-halmozottan fogyatékos.
– Súlyosan érintett gyermekek számára működik néhány óvoda 3 éves kortól, mivel a nevelésükhöz és fejlesztésükhöz szükséges eszközparkot, teret, és biztonságot integrált körülmények között nem lehet megoldani. Ugyanakkor kötelező inklúziós programok keretében létezik napi időtöltés neurotipikusan fejlődő társakkal. Ennek is van kialakított protokollja.
– Azok a kisgyermekek, akik nem ehhez a populációhoz tartoznak, – éljenek bármilyen diagnózissal – a többségi óvodák csoportjaiba integrálódnak a legnagyobb természetességgel.
– Az érintett gyerekek állapotuktól és létszámuktól függően segítő szakembereket / asszisztenseket kapnak maguk mellé
– Az írországi kisgyermekneveléssel és fejlesztéssel foglalkozó módszertan és tartalom, pedig abszolút alkalmas arra, hogy eltérő fejlődésmenetű és „normál” fejlődésmenetű gyerekek együtt tevékenykedjenek.
MÓDSZERTAN ÉS MINŐSÉG A KISGYERMEKEK NEVELÉSÉBEN
Az írek igen büszkék saját ír nyelvükre, mely nemzeti összetartozásukat erősíti. Épp ezért nem véletlen, hogy a kora gyermekkori nevelés és fejlesztés módszertani és minőségirányítási dokumentumának is ír (gaelic) címe/elnevezése van.
AISTEAR jelentése ÚT/UTAZÁS, a SÍOLTA jelentése pedig MAGOK. Tehát a költői kép lefordítása – mely a belső tartalmat is hűen tükrözi -, hogy milyen utat kell bejárni a pedagógiai munkába, azért hogy a magocskák megfelelően fejlődjenek.
SÍOLTA foglalkozik a minőség keretrendszerével, melyet minden intézménynek szigorúan be kell tartani. Biza vannak ellenőrzések, de szigorúságuk ellenére nem gyomorgörcsös szituációnak kell elképzelni.(Szubjektív véleményem, hogy az íreknek fogalmuk sincs mi az a gyomorgörcs, maximum másnaposság esetén.)
AISTEAR a szakemberek számára fontosabb, mindennapi használatra tervezett módszertani dokumentum, mely rendkívül átlátható és jól felépített rendszerbe foglalja a négy legfontosabb fejlesztési terület pedagógiai tartalmait minden korcsoportra.
Korcsoportok:
1. Baby – 6-12 hónapos kor
2. Wobbler/Toddler – 12-3 éves kor
3. Young children – 3-6 éves kor
(A gyakorlatban +/- 6 hónap átfedések vannak a gyermek képességeitől függően)
Fejlesztési területek, azaz a 4 pillér:
1. Well being (Jólét/Biztonság) – fizikai lelki egyensúly, és szükségletek megteremtése
2. Identity and belonging (Identitás és közösséghez tartozás) – személyiség és szociális fejlesztés hangsúlya
3. Communicating (Kommunikáció) – non-verbális és hangzó beszéd értése, önkifejezés támogatása.
4. Exploring and Thinking (Felfedezés és Gondolkodás) – tulajdonképpen a szenzoros integráció és a kognitív fejlesztés tartozik ehhez a témakörhöz
0 hozzászólás