KISBABÁK ÉS TOTYOGÓK JÓLLÉTE
Az írországi bölcsikben és ovikban az Aistear módszertan alapján a következőképpen kell megvalósítani a jólléti célokat a kisgyermek nevelésben:
- Balesetvédelmi szempontból biztonságos, nyugodt, csendes (!) csoportszoba kialakítása
- Több érzékelési területre ható, természetes anyagokból készült játékok és pihenősarok létrehozása
- Rugalmas, de kiszámítható napi rutinok kialakítása. Totyogók esetén a napi /heti/havi rend képi előrejelzése (is).
- Kulcsember szerepe a rutinok során kiemelten fontos, főként érkezéskor, távozáskor, tevékenységek váltásakor, érzékeny vagy frusztrált helyzetben A gyermekeket nevükön kell szólítani, és törekedni kell a szempontaktus tartására
- Életkorhoz kötötten bevonni őket a közös tevékenységekbe, erősítve ezzel is a kötődést illetve az önállóság fejlődését
- Kisbabáknál változatos testhelyzetek tartása játék közben, totyogóknál minél tágabb kihasználása a mozgásos aktivitásoknak.
- Kiemelten sok időtöltés és játék a szabadban, természetes anyagokból készült, vagy természet adta játékokkal
- Csoportszobán belül átlátható, tematikus játszósarkok biztosítása
- Szem-kéz koordinációt segítő kreatív tevékenységek biztosítása napi szinten.
- Játékhelyzetekben bátorítás az ok-okozat megtapasztalására, választásra, kíváncsiság felébresztésére
- Problémamegoldás különböző útjainak megtapasztaltatása. „Nem baj, ha nem sikerül!” „Hogyan csinálnád másként?” „Gyere, próbáld meg ezt!” attitűddel.
- Az elmélyülten tevékenykedő vagy játszó gyermeket NE mozdítsd ki feleslegesen! A háborítatlan, elmélyült játéktevékenység támogatása a gyermekeknél igen fontos szempont.
- Meghallgató, befogadó, pozitív hozzáállás a kicsik „nehéz perceiben”
KISGYERMEKEK NAGY JÓLLÉTE
3-6 éves korig – azaz a mi klasszikus ovis korosztályunkban gondolkodva – más dolgok kerülnek fókuszba az Aistear-féle jólléti célok elérésekor. Az alap értékek nem változnak ám a tartalmak mélysége változatossága gazdagabb. Ne feledjük, az írországi gyerekek 5-6 éves korban már iskolaelőkészítő csoportokba járnak, zömében már azokban az intézményekben ahol az általános iskolai tanulmányaikat is folytatni fogják.
- Fő fókusz az érzelmi biztonságra illetve a saját és mások érzéseinek megértésére/megértetésére kerül. Nagy szerepe van ebben a változások elfogadásának.
- A gyerekek a tervezett játékok során megtanulják kifejezni az érzéseiket mind verbális, mind non-verbális úton. Az sem baj, ha valakinek csak például képi kommunikáció útján megy. Nem tudja elmondani, de meg tudja mutatni képen, vagy esetlegesen le tudja rajzolni.
- Nagyon nagy hangsúly van azon, hogy a különböző érzelmek által kiváltott testi reakciókat megértsék. Mi zajlik bennem? Erről szinte minden nap valamilyen formában szó van ebben a korosztályban.
- A gyerekek tanulnak stresszkezelési technikákat, de a kulcsembereknek is nagy szerepük van az elsődleges vigasznyújtásban, meghallgatásban.
- A pihenősarok itt már más szerepet kap, mint a babáknál. A nagyobbak csoportszobájában a csendes sarok az elvonulásra, pihenésre, megnyugvásra vagy egyedüllétre való.
- A csendes idő a napirend része is, amikor nem kötelező aludni, de csendes önálló tevékenységet kell folytatni.
- A mindennapos friss levegőn végzett aktivitásoknak hasonlóan nagy szerepe van, mint a kicsiknél. Óvodája válogatja – nyilván a lehetőségek mentén – de ennek a korosztálynak nagyobb teret, és magasabb szintű udvari eszközöket, játékokat biztosítanak.
- Önellátás, és személyes higiéné tanulása szintén mindennapos fókuszú. (Az angolszász higiéniai szokások mások, mint itthon. A magyaros maximalizmusom miatt többször frusztrálódtam, de aztán sikerült elengednem a dolgot.)
- Végül a rugalmas gondolkodás és közösségi kapcsolódás területének fejlesztéséhez fontos a szabályok és keretek közös felállítása és betartatása, illetve választási helyzetekben a közösségi szavazás rendszeres használata. (Ez amúgy nagyon cuki rutin, ügyesebb gyerekek már az érvelést tanulják ilyenkor.)
- Mivel a gyerekek gondolkodása és megfigyelési képességei fejlettebbek ebben a korban, így a diverzitás és elfogadás nagy szerepet kap az oviban. Sok a bevándorló, sok a vegyes házasság, így van bőven minden nációból és szubkultúrából. Lehet gyakorolni. (Egyébként a dolgozói gárdára is jellemző. Nekem volt spanyol, bangladesi, mexikói, lengyel és ír kollégám is.)
0 hozzászólás