4/7 A jóllét céljai az írországi kisgyermek nevelésben

Szerző: | febr 19, 2024 | Szakmázó

Olvasási idő: 5 perc

KISBABÁK ÉS TOTYOGÓK JÓLLÉTE

Az írországi bölcsikben és ovikban az Aistear módszertan alapján a következőképpen kell megvalósítani a jólléti célokat a kisgyermek nevelésben:

  • Balesetvédelmi szempontból biztonságos, nyugodt, csendes (!) csoportszoba kialakítása
  • Több érzékelési területre ható, természetes anyagokból készült játékok és pihenősarok létrehozása
  • Rugalmas, de kiszámítható napi rutinok kialakítása. Totyogók esetén a napi /heti/havi rend képi előrejelzése (is).
  • Kulcsember szerepe a rutinok során kiemelten fontos, főként érkezéskor, távozáskor, tevékenységek váltásakor, érzékeny vagy frusztrált helyzetben A gyermekeket nevükön kell szólítani, és törekedni kell a szempontaktus tartására
  • Életkorhoz kötötten bevonni őket a közös tevékenységekbe, erősítve ezzel is a kötődést illetve az önállóság fejlődését
  • Kisbabáknál változatos testhelyzetek tartása játék közben, totyogóknál minél tágabb kihasználása a mozgásos aktivitásoknak.
  • Kiemelten sok időtöltés és játék a szabadban, természetes anyagokból készült, vagy természet adta játékokkal
  • Csoportszobán belül átlátható, tematikus játszósarkok biztosítása
  • Szem-kéz koordinációt segítő kreatív tevékenységek biztosítása napi szinten.
  • Játékhelyzetekben bátorítás az ok-okozat megtapasztalására, választásra, kíváncsiság felébresztésére
  • Problémamegoldás különböző útjainak megtapasztaltatása. „Nem baj, ha nem sikerül!” „Hogyan csinálnád másként?” „Gyere, próbáld meg ezt!” attitűddel.
  • Az elmélyülten tevékenykedő vagy játszó gyermeket NE mozdítsd ki feleslegesen! A háborítatlan, elmélyült játéktevékenység támogatása a gyermekeknél igen fontos szempont.
  • Meghallgató, befogadó, pozitív hozzáállás a kicsik „nehéz perceiben”

(Pixabay)

KISGYERMEKEK NAGY JÓLLÉTE

3-6 éves korig – azaz a mi klasszikus ovis korosztályunkban gondolkodva – más dolgok kerülnek fókuszba az Aistear-féle jólléti célok elérésekor. Az alap értékek nem változnak ám a tartalmak mélysége változatossága gazdagabb. Ne feledjük, az írországi gyerekek 5-6 éves korban már iskolaelőkészítő csoportokba járnak, zömében már azokban az intézményekben ahol az általános iskolai tanulmányaikat is folytatni fogják.

  • Fő fókusz az érzelmi biztonságra illetve a saját és mások érzéseinek megértésére/megértetésére kerül. Nagy szerepe van ebben a változások elfogadásának.
  • A gyerekek a tervezett játékok során megtanulják kifejezni az érzéseiket mind verbális, mind non-verbális úton. Az sem baj, ha valakinek csak például képi kommunikáció útján megy. Nem tudja elmondani, de meg tudja mutatni képen, vagy esetlegesen le tudja rajzolni.
  • Nagyon nagy hangsúly van azon, hogy a különböző érzelmek által kiváltott testi reakciókat megértsék. Mi zajlik bennem? Erről szinte minden nap valamilyen formában szó van ebben a korosztályban.
  • A gyerekek tanulnak stresszkezelési technikákat, de a kulcsembereknek is nagy szerepük van az elsődleges vigasznyújtásban, meghallgatásban.

(Pixabay)

  • A pihenősarok itt már más szerepet kap, mint a babáknál. A nagyobbak csoportszobájában a csendes sarok az elvonulásra, pihenésre, megnyugvásra vagy egyedüllétre való.
  • A csendes idő a napirend része is, amikor nem kötelező aludni, de csendes önálló tevékenységet kell folytatni.
  • A mindennapos friss levegőn végzett aktivitásoknak hasonlóan nagy szerepe van, mint a kicsiknél. Óvodája válogatja – nyilván a lehetőségek mentén – de ennek a korosztálynak nagyobb teret, és magasabb szintű udvari eszközöket, játékokat biztosítanak.
  • Önellátás, és személyes higiéné tanulása szintén mindennapos fókuszú. (Az angolszász higiéniai szokások mások, mint itthon. A magyaros maximalizmusom miatt többször frusztrálódtam, de aztán sikerült elengednem a dolgot.)
  • Végül a rugalmas gondolkodás és közösségi kapcsolódás területének fejlesztéséhez fontos a szabályok és keretek közös felállítása és betartatása, illetve választási helyzetekben a közösségi szavazás rendszeres használata. (Ez amúgy nagyon cuki rutin, ügyesebb gyerekek már az érvelést tanulják ilyenkor.)
  • Mivel a gyerekek gondolkodása és megfigyelési képességei fejlettebbek ebben a korban, így a diverzitás és elfogadás nagy szerepet kap az oviban. Sok a bevándorló, sok a vegyes házasság, így van bőven minden nációból és szubkultúrából. Lehet gyakorolni. (Egyébként a dolgozói gárdára is jellemző. Nekem volt spanyol, bangladesi, mexikói, lengyel és ír kollégám is.)

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Rólam

Volt nekem egy bölcs nagymamám, aki az élete első negyven évében a történelem viharaival küzdött, a második negyven évében pedig visszatérő daganatos betegségekkel. Sokat tudott a küzdelemről, és a jellemformálódásról. Sokszor mondta nekem, amikor elcsüggedtem: „Kicsikém. Csak tanulj és dolgozz mindig szorgalmasan. Mert amit már megtanultál, azt senki el nem veheti tőled, a munkádnak pedig meglásd, meglesz a gyümölcse.”

Igyekeztem, és a mai napig igyekszem megtartani, amit mondott. Tanulok, dolgozom. Elcsüggedek, megerősödöm.

Arra a kérdésre, hogy miért lettem gyógypedagógus, nem mondhatom, hogy mindig is tudtam, hogy erre születtem. Inkább egy szilárd meggyőződésből fakadt, ami a mai napig a pályához kapcsol.

Mert ez egy olyan szakma, ami másokat érint, engem pedig megérint. És ami megérint arról beszélni és írni kell! Nyíltan, szeretettel, tabuk nélkül…

Mert ha hiszed, ha nem, az életet és a világot igazán érdekes gyógypedagógus fejjel szemlélni!
Engedd hát, hogy megosszam Veled is ebben a blogban!